Oficialii europeni militeaza mai mult ca oricand pentru atragerea partenerilor externi si a investitorilor privati. TEN-T Days au aratat clar ca accentul trebuie pus pe investitii si pe inovatie.

TEN-T Days

Violeta Bulc – Comisarul European pentru Transport afirma ca “desi am cel mai mare buget care a fost alocat pt transport, acesta este de doar 20 de miliarde de Euro. Suma realista pentru ca reteaua TEN-T sa functioneze la capacitate si conditii maxime este de 700 de miliarde de euro, suma pe care statele membre nu o pot aduna in acest moment, de aceea profit de ocazie sa ne exprimam disponibiltatea pentru investii private sau publice. Asta nu inseamna ca nu vor mai exista granturi, sigur ca vor exista, dar avem nevoie nu de zeci de milioane, ci de sute de milioane de euro.”

Comisia Europeană a anuntat zilele acestea 195 de proiecte pt transport care vor primi 6,7 miliarde € pt implementare. Se asteapta ca aceste proiecte sa aduca si alte finantari publice si private pentru o suma totala de 9,6 miliarde €. Proiectele selectate sunt situate în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T). Printre beneficiarii se numara reabilitarea tronsonului feroviar Brașov – Sighișoara, legătura feroviară Aveiro Vilar Formoso dn Portugalia, dezvoltarea unei linii de cale ferată pe coridorul Rail Baltica și modernizarea liniei de cale ferată secțiunea Cracovia în Polonia. Din cele 17 proiecte eligibile propuse de Romania doar 11 au fost selectate pentru finantare. Asta inseamna cam 520 de milioane de euro. O suma mare in comparatie cu alte tari europene, dar ramane de vazut cum vor fi folosti acesti bani.

TEN-T Days

Mathieu Grosch – coordonator European  TEN-T si bun cunoscator al realitatilor din Romania ne atrage atentia ca “ar trebui sa ne concentram pe prioritati, iar de multe ori problema in unele tari este ca odata cu schimbarea guvernelor se schimba si prioritatile. Vorbim de proiecte care dureaza 10 – 15 ani. Nu putem schimba lucrurile la fiecare 2 ani. Al doilea lucru pentru Romania este sa nu faca greselile pe care le-am facut si noi in tarile noastre si anume ca transportul rutier e tot ceea ce ne trebuie. Aveti nevoie de facilitati, aveti nevoie in Romania de o cale ferata eficienta si mai ales, avem nevoie cu totii de o mentenanta serioasa dupa. De aceea va sfatuiesc sa faceti investitii serioase, la standard europene si aveti grija ulterior la mentenanta.

TEN-T Days

In materie de inovatie, exista deja proiecte implementate cu succes in orasele europene. Ramane de vazut cine va investi in acestea pe termen lung.

Xander Japing – Port Rotterdam – Am dezvoltat la est de Rotterdam un terminal care incearca sa combine transportul pe apa cu cel rutier. De exemplu, containerul intra in port si in loc sa fie incarcat direct in tir este pus pe o barja si este transportat la acest terminal. Abia acolo va fi incarcat in tir. Asta inseamna ca numarul camioanelor si a tirurilor va scadea dramatic, in felul acesta evitandu-se aglomeratia pe drumurile catre port. Mai mult, in felul acesta se vor reduce si timpii de asteptare.

Elbert Lievense – Allegro – Suntem o companie care se ocupa de infrastructura de incarcare electrica in Olanda, Germania si Belgia si incercam sa demonstram ca mobilitatea “electrica” este posibila nu doar in orase, ci si pe autostrazi. Avem o retea adevarata, cu 3000 de statii de incarcare. Experienta trebuie sa fie aceeasi in oricare tara europeana in care conduci. Fenomenul se extinde rapid. Partenerii nostril din industria auto scot pe piata modele noi, cu capacitate din ce in ce mai mare, faptul ca poti sa-ti incarci masina in 10 minute pentru urmatorii 150 de KM devine un argument. Daca vorbim de pretul masinilor electrice, nu voi folosi termenul de scump, ci de pret mai mare in prima faza, pentru ca de fapt, pe termen lung e mult mai ieftin sa ai o masina electrica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit